[Throwback] “Baru budak sekolah dah ada paten, hangpa rasa…”

“Baru budak sekolah, tingkatan 4 hangpa dah ada paten, dulu-dulu cikgu dok dengaq profesor-profesor kat universiti saja dok dapat paten, hangpa rasa?”…

Gurauan saya kepada pasukan inovasi MCKK apabila menerima emel daripada MyIPO yang mengatakan inovasi kami bakal diberi status ‘patent pending‘. Proses pengesahan paten mengambil masa selama 18 bulan juga.

Syukur, alhamdulillah, setelah tempoh tersebut tamat, saya diberitakan oleh pelajar yang mana sijil paten telah dikeluarkan atas nama mereka. Tidak pernah terbayang, pelajar sekolah dah ada hak paten.

Terima kasih saya ucapkan kepada MyIPO kerana menyediakan dana khas untuk proses tersebut. Menurut MyIPO dana seperti ini ditawarkan pada setiap tahun untuk semua rakyat Malaysia.

Ianya meliputi pemfailan harta intelek sama ada paten, cap dagangan, reka bentuk perindustrian, hak cipta atau petunjuk geografi. Jika anda ada projek inovasi untuk dipatenkan, boleh mohon pada pautan dibawah.

Lukisan paten bagi inovasi yang dibangunkan. Segala kos pendaftaran dan konsultansi ditanggung MyIPO.

Projek Pembangunan Inovasi Pelajar

2017 merupakan tahun yang agak sibuk bagi saya di MCKK. Ini dek kerana satu projek inovasi digital berasaskan Internet of Things (IoT) yang diusahakan bersama pelajar Briged Bestari. Minat saya sebenar adalah dalam bidang filem dan seni kreatif.

Saya sewaktu di sekolah lama mengusahakan studio kreatif bersama sekumpulan pelajar. Kami namakan projek kami SEMESTA Studio. Banyak kejayaan manis dicapai dalam pembangunan bakat pelajar sejak 2011. Boleh baca kisah kami disini.

Apabila bertukar ke MCKK pada 2016, saya menyedari bidang yang harus diterokai seiring dengan tahap pelajar di sini adalah pembangunan inovasi digital. Ianya ilmu pengetahuan yang agak baharu yang menjadi ‘trending’ pada ketika itu, sehingga kini.

Untuk itu, saya merantau ke seluruh negara untuk menyertai bengkel-bengkel teknologi digital, percuma mahupun berbayar bagi menuntut ilmu baharu untuk dibawa balik.

Belajar pengaturcaraan hingga ke Singapura. Semua kos ditanggung sendiri. Semuanya kerana untuk membangunkan pelajar dengan ilmu digital terkini.
Menemui sendiri pakar-pakar dalam industri. Pendidikan digital harus seiring dengan industri.

Saya juga berjumpa dengan ramai penggiat dalam industri digital untuk membina jaringan. Banyak pandangan-pandangan mereka saya dengarkan agar saya dapat jadikan pembelajaran digital di MCKK sesuatu yang relevan.

Setelah lebih enam bulan menuntut ilmu, muncullah idea untuk menggabungkan kesemua kemahiran dalam bidang digital dalam satu modul pembelajaran yang lengkap serta terkini.

Adunan modul melibatkan integrasi ilmu pengekodan aturcara, reka bentuk teknologi, sistem kawalan mikro dan penderia elektronik, sistem pengurusan tenaga, spektrum komunikasi digital, sistem web serta pembangunan pengkalan data.

Modul ‘Go Real’ – Terokai teknologi digital secara dunia sebenar

Seterusnya, elemen kepimpinan, pengurusan pasukan, kemahiran komunikasi, seni pesembahan secara ‘pitching’, ilmu keusahawanan digital dan kemahiran insaniah juga bakal diterapkan.

Maka tercetuslah projek ini. Modul pembelajaran ini saya namakan ‘Go Real‘ yang mana pelajar akan belajar secara dunia nyata. Itulah yang saya lakukan sejak 2011.

Projek ini diadun dengan pelbagai elemen ’21st Century Learning’ – dari kolaborasi sehingga komunikasi, dari pemikiran kritis sehinggalah kreativiti.

Tidak dilupa, nilai-nilai kemanusian menjadi satu kemestian dengan penekanan aspek tanggungjawab, intergriti dan kerjasama berpasukan.

Ia seterusnya dirancang dan digerakkan pada skala yang agak besar kerana saya mahu melibatkan lebih ramai pelajar untuk mendapatkan pengalaman unik ini.

  • Boleh rujuk maklumat modul disini.
Sesi perbincangan dengan Majlis Pembandaran Kuala Kangsar serta komuniti setempat diketuai ADUN Manong. Pelajar membentang proposal projek.

Internet of Things (IoT), Data Analitik dan IR4.0

iRISS atau nama penuhnya ‘Intelligent Real-time Integrated System for Sustainability‘ merupakan satu projek berasaskan IoT untuk tujuan pemantauan alam sekitar. Konsep terbukaan data menjadi nadi utama kepada projek ini.

Untuk melaksanaan projek ini, kami memilih satu kolam air panas semulajadi di Manong, Kuala Kangsar terletak kira-kira 15KM dari sekolah. Tentu ramai yang tidak tahu, Kuala Kangsar juga ada kolam air panas semulajadi kan.

Dikhabarkan tempat tersebut bakal dibangunkan secara komersial untuk pelancongan sepertimana di Ulu Legong, Baling. Penduduk kampung menunjukkan hasrat mereka untuk itu.

Pelajar menyiapkan model prototaip yang akan dipamerkan dalam pertandingan inovasi.
Pembangunan sistem sebenar untuk dipasang di tempat pengumpulan data. Elektrik solar digunakan sebagai komponen utama.

Masalah utama yang dihadapi oleh projek pembangunan di Bendang Yangat adalah pembangunan yang dilakukan sebelum ini telah menemui kegagalan. Antaranya berpunca daripada banjir pada hujung tahun serta banyak masalah lain.

iRISS akan membekalkan data sepanjang tahun mengenai aras air, suhu air, kualiti air, imej foto keadaan sekeliling secara 360 darjah serta sensor AI untuk mengesan kehadiran binatang liar. Oleh itu lapan penderia khas digunakan.

Ianya dibekalkan sepanjang tahun untuk dianalisis. Data boleh terus diakses menerusi web oleh sesiapa sahaja. Data dipancarkan secara langsung dari kolam menerusi rangkaian 3G dan sejarah data juga boleh dimuat turun oleh sesiapa sahaja.

Untuk itu, pelajar bergelut dengan proses mereka bentuk prototaip, menyunting barisan-barisan kod aturcara yang kompleks, membuat penyambungan komponen elektronik, menguji penderia serta mengurusan bekalan kuasa pada peralatan elektronik.

Logo kreatif oleh salah seorang ahli pasukan. Terima kasih Pengetua MCKK, HM Anand atas khidmat nasihat untuk nama yang menarik ini.
Orang kampung menggelar kolam air panas ini sebagai ‘Bendang Yangat’. Pernah dibangunkan beberapa kali namun menemui kegagalan.
Salah seorang pelajar menyiapkan prototaip projek ini di pertandingan inovasi. 3G digunakan. Sekarang baru mereka faham mengapa 5G sangat-sangat berguna untuk IoT.

Secara umumnya, projek ini bakal memberi manfaat kepada pembuat dasar, kontraktor pembangunan, aktivis alam sekitar dan juga penduduk setempat kerana mereka boleh mengakses data yang dicerap secara terbuka menerusi laman web untuk dianalisis.

Projek ini amat berpotensi untuk direplikasi untuk pelbagai bentuk tujuan lain seperti projek konservasi serta pengawalseliaan alam sekitar. Ia juga menarik perhatian banyak agensi sewaktu sesi pameran kami.

Penduduk kampung turut sama membantu. Terima kasih kami ucapkan kepada warga Manong.
Kod aturcara yang dibangunkan. Membangunkan sistem berkomputer bukannya perkara mudah.

Kemahiran Penyelesaian Masalah

Kemahiran ini sangat bernilai dan mungkin tidak perolehi semasa di kelas. Projek ini sangat kompleks. Banyak kaedah baharu yang perlu difikirkan oleh pelajar untuk menyelesaikan masalah yang dihadapi dalam pembangunan prototaip.

Antaranya saya masih ingat lagi, prototaip mengalami masalah kekurangan kuasa pada waktu malam. Pelajar seterusnya membangunkan satu inovasi untuk menukar kepanasan air panas di kolam kepada bentuk tenaga baharu sebagai sandaran.

Membangunkan pelajar dalam bidang ini bukannya mudah. Terdapat pelajar yang dihantar ke makmal IoT milik rakan untuk latihan. Ada juga pelajar menyertai bengkel latihan MDEC menerusi inisiatif #mydigitalmaker untuk memantapkan kemahiran.

Crazy idea‘. iRISS dijana oleh kuasa solar. Pada malamnya, tenaga yang disimpan mengalami penyusutan. Alat ini mengumpul semula tenaga dengan menukarkan tenaga haba dari air kolam kepada tenaga elektrik.
Fenomena biasa. Kadang-kadang pembangunan berlarutan hingga larut malam.
3D printer digunakan untuk mencipta salah satu komponen. Sayangnya, kini sudah rosak dan tiada bajet untuk dibaik pulih. Semoga ada orang nak bantu.

Kreativiti dan Inovasi

iRISS dipertunjuk dan dipertanding dalam pelbagai pertandingan tempatan dan antarabangsa. Saya sangat kagum dengan salah satu bahagian pasukan pelajar yang menyediakan media kreatif untuk perbentangan.

Pasukan pembentang pula semakin lama semakin baik dan berkeyakinan tinggi. Pelajar tanpa sedar telah menunjukkan sikap inovatif serta daya kreativiti. Bakat mereka mula terserlah dari masa ke semasa.

Jika ada pelajar saya yang membaca catatan ini, sebenarnya saya menilai anda berdasarkan komitmen yang diberikan. Dari projek ini sahaja, saya dapat melihat potensi dan masa depan anda.

Saya agak bertuah kerana beberapa sahabat telah sudi menyumbang beberapa peralatan elektronik terpakai yang masih boleh digunakan.
Antara penderia yang digunakan. Pelajar mencuba pelbagai perkara untuk menyelesaikan masalah. Satu pembelajaran yang sangat bernilai.

Pengorbanan yang berbaloi

Seperti yang saya jelaskan diatas, ini merupakan projek berskala besar yang melibatkan sejumlah besar pelajar. Pelbagai peranan diwujudkan daripada pasukan pengurusan, pengaturcara, pereka bentuk grafik, pembentang sehinggalah penulis laporan.

Wujud juga masalah hubungan sesama ahli kumpulan sepanjang bulan-bulan terakhir pembangunan projek. Perkara ini sangat menarik kerana dari sini saya dapat lihat bagaimana usaha pelajar untuk menguruskan masalah yang berlaku dalam kumpulan.

Pelajar menyertai program Hackhaton untuk memantapkan kemahiran ‘pitching’. Pertandingan kategori terbuka dan kami merahsiakan pasukan kami terdiri hanya daripada pelajar Tingkatan 4.

Kos yang tinggi diperlukan untuk mengerakan pasukan yang terdiri daripada hampir 20 pelajar dari pelbagai tingkatan ini. Lapan bulan diperlukan untuk membangun dan mengubahsuai projek ini.

Hampir RM2,000 juga perbelanjaan sendiri digunakan untuk latihan pelajar, belian kit latihan, peralatan elekronik, makan pelajar dan sebagainya apabila penaja yang berjanji untuk memberikan sumbangan tidak menunaikan janji.

Kerja-kerja pemasangan tiang di lokasi pengumpulan data bersama pelajar. Di belakang sana kolam air panas yang aktif.

Bukan tidak mahu menuntut segala kos daripada pihak sekolah, tetapi saya rasa biarlah saya ada ‘saham’ sikit. Lagipun, sekolah telah banyak berbelanja untuk pengangkutan, pencetakan bahan pameran serta yuran penyertaan untuk pertandingan inovasi yang lain.

Masa juga banyak didedikasi untuk melatih pelajar, tetapi segala usaha berbaloi. Terima kasih saya ucapkan kepada pihak pengurusan sokongan padu yang diberikan. Begitu juga keluarga yang sangat memahami dan menyokong.

Projek Inovasi Terbaik

Projek ini menyertai pelbagai pertandingan dan pameran inovasi tempatan dan antarabangsa. Alhamdulillah, projek ini telah memperolehi empat pingat emas, satu perak dan terpilih sebagai finalis dalam empat pertandingan peringkat kebangsaan serta antarabangsa.

Bagi saya, pencapaian terbaik projek ni apabila inovasi yang dibangunkan ini telah berjaya dipatenkan serta terpilih pula sebagai projek inovasi terbaik MCKK tahun 2017 pada malam gala ko-kurikulum OSCAR MCKK. Kejayaan yang amat manis.

Kenangan manis di satu program antarabangsa di dalam negara. Disinilah MyIPO mengenali projek ini untuk diberi dana untuk paten.
Untuk sesuatu pertandingan melibatkan pelajar, tak semestinya tidak menang itu bermakna mereka gagal. Bersama Cikgu Khalid dan Cikgu Khaidir yang banyak memberi sokongan.
Bagi saya apa yang penting adalah proses bimbingan dan kemenjadian pelajar itu sendiri. Kemenangan itu hanya satu bonus, apa yang penting adalah proses pembelajaran.

Kita Semua Adiwira

Ini secebis kisah saya. Saya tahu ramai pendidik diluar sana yang berusaha dalam pelbagai bidang. Dari pertandingan inovasi hinggalah pertandingan robotik. Dari pertandingan sukan hinggalah pertandingan kebudayaan.

Guru sanggup berkorban masa dan wang ringgit untuk membimbing pelajar, tanpa rungutan. Mengalami sendiri pembelajaran berasaskan projek sebegini, saya lebih menghargai perjuangan para rakan pendidik.

Setiap kali mereka memuat naik gambar di laman sosial mengenai aktiviti mereka bersama pelajar secara pembelajaran berasaskan projek, saya dapat bayangkan pahit getir dan segala usaha yang bukan mudah disebalik tabir.

Saya juga pernah diperleceh kononnya kamu bolehlah, pelajar MCKK. Bagi saya menguruskan pelajar berasrama penuh lagi mencabar berbanding dengan pelajar-pelajar saya di SMK Sultan Tajul Ariffin dulu.

Para pendidik, anda sebenarnya telah juara apabila anda memilih untuk menyahut cabaran yang rakan-rakan lain tidak mahu lakukan. Kejayaan sebenar adalah apabila pelajar kita berjaya dibentuk demi masa depan mereka.

Pendidik Malaysia, anda semua adiwira. Teruskan usaha anda membangunkan anak bangsa. #KitaSemuaAdiwira 

Komen

komen

Comments have been closed/disabled for this content.